fredag den 25. juni 2010

Den sidste uge i Colombia

Ugen ved det karibiske hav gik hurtigt,lidt for hurtigt… vi var afsted i 7 dage og havde 3 forestillinger med Bibbi og Bob og 2 dage med Jazz workshop. Det var dejligt at være i nye omgivelser men samtidig med vante mennesker. Vi boede hos Elkin’s familie, som har to huse ved side af hinanden. Der bor hans mor, søster, nevø, niece og en kusiner. Hans mor Maria laver meget mad gennem sådan en dag, der var altid disket op med morgenmad, middagsmad, juice og brød eller aftensmad, og vi fik prøvet flere forskellige arepas på denne uge!! Helene er derfor mere optimistisk omkring arepas end tidligere. Anden forstilling var i et indkøbscenter i Santa marta, Elkin måtte råbe sig gennem forestilling for at publikum havde en chance for at høre historien og Mette’s knæ gik endnu engang af led men kom hurtigt på plads og Bibbi dansede lystigt videre. Bob kom også galt afsted med storetåen men kæmpede bragt videre.

Søndag var der president valg i Colombia, og det var desværre ikke vores yndlingskandidat Mockus som løb med sejren, men en fyr ved navn Santos. Vi rejste tidligt til Riohacha, hvor vi checkede ind på vores sædvanlige hotel ”Castillo del Mar”! Aftalen var at Gady fra Danza experimental betalte rejsen, hotel og diæter mens vi var i Riohacha og vi lavede to dages jazz workshop. Eftermiddagen blev brugt i endnu et storcenter med den sidste Bibbi og Bob forestilling med hele gruppen denne gang. Vi manglede dog vores lydtekniker, hvilket resulterede i nogle lidt skøre overgange, vi ramte aldrig helt plet. Mange af vores ”elever” fra Riohacha var mødt op og det var dejigt at have så mange venner der! Efter forestillingen var vi alle lidt skuffede, for det første fordi vi ikke lavede workshop med børnene og for det andet nok fordi det var den sidste forestilling.

Mandag, tirsdag gik med at købe smukke farverige tasker, se flamingoer og lave jazz workshop. Det var skønt at få lov at undervise en god gruppe, som har lyst til at lære meget og er super disiplinerede! Så vi fik også svedt lidt meget efter 2 timers vrikken med hofterne i 40 graders varme og det kunne også mærkes på musklerne næste dag.

Vi nåede lige endnu en tur på stranden i Taganga, for at kunne vise vores bikinimærker frem når vi kommer hjem og fejrede Andy’s fødselsdag. Vi var ude og spise om aftenen og fik pakket alt vores gejl sammen. Elkin fulgte os til lufthavnen. Det var mærkeligt at skulle sige farvel, 3 måneder sammen hver dag er lang tid, og det har fungeret rigtig godt, og vi har været et godt hold . Det føles mærkelig ikke at vide hvornår vi skal ses eller lave Bibbi og Bob sammen igen. Jeg tror dog at vi alle har lyst til at fortsætte arbejdet og venskabet vil altid være der.

Flyet var 2 timer forsinket og vi ankom til Mariana lejlighed kl. 2 om natten. Den følgende dag stod på forestilling med konsulatet på en messe som hedder ” Bogota Internacional Espectaculo” kl. 11 for fyldt hus og derefter 50 ærinder rundt i byen. Dokumentaren ” Behind the project Bibbi and Bob” som Imagen en movimiento har lavet er blevet super god og de andre to dokumentarer som helene har arbedet med er nu også færdige, så i kan vente jer masse af dokumentar og videoer!!

I dag er så afskedsdagen med Bogota, Colombia og projektet for denne gang. Vi har endnu en forestilling ( det stopper aldrig) samme sted som i går. Det bliver dejligt at danse til det sidste! I aften flyver vi til madrid kl. 21.35 og ankommer kl. 12.05 . Vi skal overnatte hos Andres og planen er lige at tage en fridag i det spanske med tapas og fiesta. Søndag vender vi næsen hjemaf mod det danske og ankommer i kastrup lufthavn kl. 16.05. Vi ses om lidt!!